100 000 kr plus till den rike och 25 000 minus till den fattige

Nu börjar referaten från förstamaj-talen runt om i landet att komma i olika nyhetskanaler:

– Moderaterna har aldrig varit, och kommer aldrig att bli, något nytt arbetareparti, det finns ett enda: det socialdemokratiska arbetarepartiet, sa Stefan Löfven, IF Metalls förbundsordförande i sitt sina förstamajtal. Han angrep den borgerliga regeringens försämringar av välfärden och den ekonomiska politiken som kraftigt gynnar de redan rika. Stefan Löfven exemplifierade med Carl-Henrik som med slopad fastighets- och förmögenhetsskatt samt ett jobbavdrag på 46 000 kr tjänar 100 000 kr på ett år. Däremot har den arbetslöse Karin från Trollhättan fått en försämrad ekonomi med 25 000 kronor jämfört om hon blivit arbetslös under socialdemokratisk regering.
– Här är högeralliansens fördelningspolitik i sammanfattning: de arbetslösa får 25 000 mindre att leva på medan de redan välbeställda får 100 000 mer att gotta sig åt, sa Stefan Löfven.

Och här rapporterar Aftonbladet om Mona Sahlins tal där hon lovar mera pengar till pensionärerna. Tidningarnas Telegrambyrå, TT, rapporterar från samma tal och det återges bland annat här i Dagens Nyheter.

LB


Kommentarer
Postat av: Ingvar Svensson

Det är precis denna typ av skiljelinjer, som måste tydliggöras och upprepas.

2010-05-01 @ 13:40:42
Postat av: Jonny Disenfeldt

Nu är ju jobbskatteavdraget maximerat till 1756:- / månad som uppnås vid en månadslön på ca 28000:-



1756 * 12 = 21072:-



Alltså verkar du ljuga.

2010-05-01 @ 15:04:59
URL: http://disenfeldt.blogspot.com/
Postat av: Amanda

De redan välbeställda, det är de som arbetar uppenbarligen. Nej fy för att arbeta hårt och tjäna egna pengar och strunt samma att det är de som gör det som betalar mest skatt som går till välfärden.

2010-05-01 @ 15:44:15
Postat av: Jonny Disenfeldt

Fortfarande står lögnen där...

2010-05-01 @ 16:56:07
URL: http://disenfeldt.blogspot.com/
Postat av: LB

VET HUT, JONNY DISENFELDT !. Du anklagar mig för att ljuga. Men det är väl så en egenföretagare/borgare agerar i debatten. Har man inget annat att komma med, kan man alltid beskyllda den andre för lögn. Riktigt förvånad blir man ju inte, men vilken dålig stil det är.

Till min stora glädje kan jag motbevisa dig direkt. Läs här:

http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/home.nsf/LUUnique/E9EC9A1A41237506C125771600236A46?OpenDocument

Det är kanske så att du istället menar att Stefan Löfven ljuger?

Han pratar faktiskt inte om jobbskatteavdrag utan jobbavdrag. En person som tjänar ca 54 500 kr i månaden har fått över 38 000 kr mera per år att röra sig med sedan 2006*, om man tar hänsyn till alla faktorer. Vad Stefans exempel Carl-Henrik tjänar vet varken du eller jag.



Dessutom så la moderaterna i dagarna fram sina prioriteringar inför kommande budgetförhandlingar med de övriga regeringspartierna. Moderaterna prioriterar inte helt oväntat bland annat skattesänkningar genom ett fjärde jobbavdrag.

Det är kanske hur det kommer att bli vid en moderat valseger i september, som Stefan har räknat på. Det svaret har inte heller varken du eller jag.



Moderaternas prioriteringar känns hur som helst väldigt oansvarliga, då tidigare jobbavdrag gjort att skatteinkomsterna minskat så mycket att regeringen i dag måste låna pengar utomlands för att få ihop ekonomin. Lånade pengar som måste betalas tillbaka av oss skattebetalare.



*Källa: jobbskatteavdrag.se

2010-05-01 @ 18:55:51
Postat av: Jonny Disenfeldt

Vet hut själv.

Jobbskatteavdraget ÄR max 1756:- / månad som uppnås vid en månadslön på ca 28000:- från och med 2010.



1756 * 12 = 21072:-



Vad är ditt påhittade "jobbavdrag" på 46000:- ... ?

Förklara det vet ja...



Först lögn, sedan personangrepp.

Lär dig tolka siffror. Jobbskatteavdrag.se visar på många olika effekter på lönen varav en är jobbskatteavdraget, andra är höjda grundavdrag, ändrade kommunalskatter, ändrade brytpunkter etc.



Faktum kvarstår vad gäller jobbskatteavdraget.

Det verkar oerhört svårt det här med siffror för S.

2010-05-01 @ 21:27:43
URL: http://disenfeldt.blogspot.com/
Postat av: Jonny Disenfeldt

Här kan du hitta en förklaring på jobbskatteavdraget och hur det fungerar :



http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatterna-forklaras/Jobbskatteavdraget/



Det sista steget , steg 4 infördes i januari 2010 ...

2010-05-01 @ 21:32:49
URL: http://disenfeldt.blogspot.com/
Postat av: LB

Till Jonny Disenfeldt:

Tja, att jag blir anklagad för att ljuga, anser jag vara ett värre personangrepp, än att jag svarar med att det är dålig stil.



Det finns en utvald skara personer som tycks ha som uppgift att komma med kommentarer på socialdemokratiska bloggar. Ibland sakligt korrekta och ibland totalt vilseledande kommentarer.



Undrar om du tillhör den senare skaran. I det här fallet kan jag bara konstatera att du inte tycks ha viljan att läsa inantill.

1. Ingen har förnekat begränsningen jobbskatteavdraget, som du upprepar hela tiden.

2. I bloggen pratas det om jobbavdrag.

3. Det hänvisas till jobbavdrag.se - där kan du göra samma uträkning själv. Då tar man med andra faktorer än jobbskatteavdraget, precis som det står ovan och som du själv påpekar.

Förstår inte vad det är som du tycker är ett problem.

4. Jag lyssnade inte på Stefan Löfvens tal (och gissningsvis inte du heller) och kan inte säga hur han presenterade sin uträkning. Läs gärna en gång till att den här bloggen redovisade vad som kom i olika nyhetskanaler.

Lite kul att du skjuter på budbäraren. Ta gärna debatten med Löfven, så får du säkert veta hur han menade.

5. Jag ber om ursäkt för att jag skrev att jobbskatteavdraget kommer i ett fjärde steg. Jag missade nog ett steg där. Femte steg, ska det kanske heta. Alliansen har ju sagt att man vill ha ett utökat jobbskatteavdrag framöver. (Vilket i sig slår undan fötterna för alla som tror att klyftan mellan löntagare och pensionärer ska minska 2011, genom att de senare lovats några kronor extra av Anders Borg).

2010-05-02 @ 12:04:54
Postat av: Jonny Disenfeldt

Trevligt att kunna diskutera, det är därför jag hälsar på hos dig.

Jag ber om ursäkt för att kalla dig lögnare när du bara vidarebefodrade dessa felaktiga uppgifter.

Jag borde bara påpekat att siffrorna du presenterade var fel.



Jar har läst innantill.Jag tillhör de som är intresserade av fakta.

Jag tillhör inget parti eftersom jag ser stora fel och brister i samtliga partier oavsett om de befinner sig

i riksdagen eller utanför.

Du verkar själv ha en lite trist inställning till egenföretagare och de som är "borgare" att döma av vad du kommenterade ovan.



Bland socialdemokrater som är emot jobbskatteavdraget (av en del kallat jobbavdraget) finns det ett utbrett

missförstånd hur det fungerar. Antingen missförstår man pga inkompetens eller så vill man med vett och vilja sprida osanningar.



Stefan Löfven tillhör ju uppenbarligen en av dessa kategorier eftersom han inte förstår hur jobbskatteavdraget fungerar.

Veronica Palm är en annan politiker som jag märkt har svårt för det här och det finns många andra. Det värsta är att dessa politiker

röstar och bestämmer om saker som de uppenbarligen inte förstått, eller ?



Andra fakta är att under perioden 2002-2006 (socialdemokratisk regering) när vi hade en jättehet högkonkunktur så ökade statsskulden.

Under perioden 2006-2010 (alliansen) och historiens värsta globala härdsmälta så har statsskulden minskat !



Att de borgerliga inte sänkt skatterna mer (de har redan gjort 2 sänkningar) för ålderspensionärerna tycker jag är fel.

Det är skönt att se att dessa är högprioriterade nu av både allians och av de rödgröna.

2010-05-02 @ 20:40:04
URL: http://disenfeldt.blogspot.com/
Postat av: LB

Ingen är ofelbart - inte ens påven, och att hitta ett parti som stämmer exakt i varje detalj, med vad man själv tycker är nog näst intill omöjligt. Men det finns grundvärderingar hos varje parti som är nog så viktiga. Det är dem man ska ta fasta på.



I mitt fall är socialdemokratins grundpelare, inte minst om välfärden och allas lika värde och möjligheter, så värdefulla att jag inte kan tänka mig att rösta på något annat parti, även om det ur en egoistisk synvinkel skulle gynna mig.



Jag ser med sorg i hjärtat hur klyftorna nu ökar i samhället. Skattesänkningar leder t ex till att kommuner och landsting får mindre att satsa på exempelvis vård och omsorg. För den som har råd spelar det ingen roll. De har ofta tecknat en privat sjukvårdsförsäkring redan i dag. I mitt fall skulle det kosta drygt 1 000 kr i månaden - och försäkringen skulle upphöra när jag fyller 70 år. Då är det bättre att satsa den där tusenlappen varje månad, eller vad man efter förmåga kan bidra med, till den gemensamma välförden, så att den offentliga sjukvården kan ge en bra sjukvård till alla. Även till dem som fyllt 70 eller inte kan jobba på grund av handikapp eller arbetsbrist.



För övrigt har jag ingen trist inställning till egenföretagare. Det är jag själv. Men som sådan tillhör jag en minoritet som anser att socialdemokratin är bäst för det här landet.



Hur det är med statsskulden under olika regeringar, kan man också prata mera om. De var ganska rassliga statsfinanser som S fick ta han om senast borgarna hade styrt landet.



Och detta inlägg kan duga som SVAR ÄVEN TILL AMANDAs kommentar ovan.



Du är välkommen Jonny, att kommentera här igen, när det kommer inlägg som du reagerar på, men nu börjar Löfvens förstamajtal att kännas uttjatat.

2010-05-03 @ 13:16:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0