Tips: Så här tankar du bilen billigt i dag: Bli höginkomsttagare

Det kollektiva resandet ska fördubblas på 10 år. Men vår moderatstyrda regering vägrar att ta beslut som skulle få fler personer med höga inkomster att börja åka buss till jobbet.

Det är de goda villkoren för förmånsbilar som regeringen inte vill röra – förmåner som främst gynnar höginkomsttagare (och män).

Att ha förmånsbil och de skattemässiga fördelarna det innebär kommer främst män med höga inkomster till godo. Det har många konstaterat, bland andra vägverket, banverket och Naturskyddsföreningen.

Men när regeringen vill se en kraftig ökning av det kollektiva resandet är det inte i första hand de med förmånsbil som ska pressas att ta bussen eller tåget.

Hittills under mandatperioden har flera skatteförslag som skulle gynna kollektivtrafiken, men försämra för förmånsbilisterna, avfärdats eller skjutits framåt på obestämd tid.

Bensinstation
Förmånsbilisterna fortsätter att få sin bensin billigare än vanliga privatbilister tack vare det sätt som förmånsskatten beräknas när arbetsgivaren betalar bensinen.

Det finns cirka 220 000 förmånsbilar i Sverige. Det är väl nästan synonymt med ”borgerlig väljare” och då är det bättre att ge sig på villkoren för vanliga arbetare genom att försämra a-kassan och Försäkringskassan.

LB


Kommentarer
Postat av: Tomas Andersson

Skönt att höra vad de Rödgröna vill....sänka SAAB och Volvo PV.



Det var andra tongångar för ett halvår sen då Mona var beredd att köpa SAAB.

2010-04-28 @ 21:00:22
Postat av: LB

Svar direkt till Tomas Andersson:

En del kommentarer är riktigt roliga här på bloggen. Var någonstans står det i inlägget att de rödgröna vill sänka Volvo och Saab???



Du tror väl inte på på fullt allvar att något bilmärke minskar sin försäljning bara för att de som har råd att betala för bensinen, betalar fullt pris för den, utan att vi andra skattebetalare ska vara med och subventionera bränslet.

Ingen höginkomsttagare kommer att göra sig av med bilen av det skälet. Men kanske någon väljer att åka kollektivt ibland till gagn för miljön.

2010-04-28 @ 21:52:00
Postat av: Tomas Andersson

Hur viktig är hemmamarknaden för SAAB och Volvo? Hur viktig är tjänstebilsmarknaden för SAAB och Volvo?



Förmodligen inte alls enligt HallSberg.....



De 49 örena i skattehöjning tror jag inte gör så mycket...men att strypa tjänstebilsmarknaden är värre för bilföretagen.



2010-04-29 @ 05:36:38
Postat av: LB

Tomas, du är väldigt envis. Förklara för alla läsare varför en välbeställd grupp i samhället ska få köra bil utan att betala fullt pris för bensinen! Och övertyga oss gärna om varför alla andra ska vara med och betala detta genom skatteavdrag.



En sista gång framhåller jag: En höginkomsttagare avstår inte från att äga bil bara för att han måste betala lika mycket för sitt åkande som "vanligt" folk.

Detta påverkar alltså inte produktionen på en enda bilfabrik vare sig i Sverige eller utomlands.



Och för att vara övertydligt: Naturligtvis är hemmamarknaden viktig för både Saab och Volvo. Det handlar om jobb i Sverige, men det var inte det inlägget handlade om. Läs det gärna en gång till med lite eftertanke.

2010-04-29 @ 09:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0