Tre exempel på högeralliansens alla misslyckanden

Nu är väl alla debatter slutförda och en liten reflektion efter två timmar med partiledarna i SVT på fredagskvällen, är att Fredrik Reinfeldt är duktig på att dupera svenska folket. Allt han sa gick ut på att alliansen skapat ett land som består av guld och gröna skogar.

I morgon är det val. I vågskålen ligger vilket Sverige vi verkligen vill ha. Fler lärare, lägre ungdomsarbetslöshet och en anständig sjukförsäkring eller stora skattesänkningar, mest åt de som redan har.

Jag roade mig med att ta fram ett enda exemplar av Riksdagens egen tidning ”Riksdag & Departement”, nr 19 i år. Bara genom att bläddra lite i den uppdagas flera sanningar om högeralliansens misslyckanden.

1. Regeringen lovade att företagens administrativa kostnader skulle ha minskat med 25 procent fram till i år. I slutet av 2009 var minskningen 2,9 procent. Vid det här årets slut pekar en positiv prognos på cirka 7 procent. När misslyckandet uppenbarats vill nu alliansen få ytterligare två år på sig. I slutet av 2012 ska det nu bli 25 procent istället.
Skäms Maud Olfosson för ditt misslyckande som näringsminister. Varför ska vi tro på dig den här gången?

2. Regeringen har visat stor nonchalans mot folkviljan – i den egna högerstyrda riksdagen. Både riksdagen och dess skatteutskott kritiserar regeringen i frågan om skatt på EU-parlamentarikernas ersättningar. Trots uppmaningar från riksdagen har inte regeringen tagit i frågan. Det finns också andra tillkännagivanden från riksdagen som blivit liggande på regeringskansliet, som innefattas i kritiken, skriver tidningen.

3. Privata skolor? I regeringens satsning på Lärarlyftet har 11 000 lärare deltagit. Statskontorets utvärdering visar att närmare 95 procent av landets kommuner skickat lärare på fortbildningen, men endast 25 procent av huvudmännen för friskolorna. Regeringens ambition kommer därmed inte att förverkligas, skriver Statskontoret enligt tidningen.
Tja, därmed vet i alla fall jag vilka skolor jag skulle vilja att mina barn gick i.

När du lägger din röst på söndag. Försök gärna att se igenom alla fagra löften du hört från alliansen.

LB


Kommentarer
Postat av: Britta Sethson

För mig är det fullständigt klart att jag inte vill ha fler blodspengar i börsen



Det blir socialdemokratiska arbetarepartiet så klart. Jag ser med glädje fram emot att få betala mer i skatt så att min yngsta dotter ska få en reell chans att komma igång sitt eget liv. Just nu fattas såväl utbildning som jobb för henne

2010-09-18 @ 15:16:58
URL: http://brittas.netroots.se
Postat av: Britta Sethson

och även alla andra döttrar och söner som står på tröskeln till livet men inte kan ta sig över ....

2010-09-18 @ 16:36:44
URL: http://brittas.netroots.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0