Passiv alliansregering = skatteslöseri

Regeringens styrning av Banverkets underhåll har varit passiv. Det visar den granskning som Riksrevisonen gjort efter vinterns trafikkaos på våra järnvägar och där exempelvis bangården i Hallsberg var helt stängd på grund av snön.

Trafikverket saknar tillräckliga beslutsunderlag för att säkerställa ett effektivt underhåll av det statliga järnvägsnätet, konstaterar Riksdagens revisorer. Risken är att skattemedel för underhåll inte satsas där de bäst behövs.

Varje år satsar staten 6 miljarder kr på drift och underhåll av järnvägarna. Riksrevisionen har granskat Trafikverkets (f.d. Banverkets) beslutsunderlag för underhåll av järnvägar. I granskningen konstateras att verkets kunskaper om järnvägarnas tillstånd är otillräckliga. Det beror både på brister i informationssystemen och på dåliga rutiner för rapportering av underhållsåtgärder.

Regeringens styrning av Banverkets underhåll har varit passiv. Regeringen har i den nyligen avslutade långtidsplaneringen till exempel inte begärt någon uppföljning av hur underhållet utvecklades under den förra planeringsperioden.

Trafikverket har otillräcklig information om varför fel uppstår på järnvägarna och vad som görs för att rätta till felen. Verket vet till exempel inte varför och hur ofta komponenter i järnvägsnätet byts ut. Trafikverket registrerar inte vissa typer av förseningar och verket har därför inte tillräckligt bra kunskap om hur brister i underhållet påverkar trafikanterna.

Trafikverkets rapportering till regeringen om det långsiktiga underhållet är också ofullständig. Det går inte utifrån Trafikverkets underlag att säkert avgöra om underhållet är eftersatt. Det beror i sin tur på att regeringen inte har ställt tydliga krav på vad Trafikverket ska redovisa.

 – Det är viktigt att det finns ett fullgott beslutsunderlag när det gäller så stora belopp som de som satsas på järnvägsunderhåll, säger riksrevisor Claes Norgren. Både regeringen och Trafikverket behöver skärpa sin styrning. Varje felanvänd krona kan få konsekvenser för resenärer och trafikoperatörer.

Källa: Rapporttitel: Underhåll av järnväg (RiR 2010:16)
Hela rapporten finns att läsa här.


LB 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0